BMW Sauber - F1.08
2010.01.20. 16:58
A 2008-as mezőnyben induló csapatok közül 2008.01.14-én a BMW-Sauber istálló is bemutatta az idei szezonra tervezett vadonat új versenygépét, az F1.08-at.
A müncheni ceremónián leleplezett konstrukció a tavalyi szezonban használt elődjéhez viszonyítva számos olyan módosítást is tartalmaz, amelyek az eddig bemutatott rivális csapatok autóin is fellelhetőek. Mindezek mellett természetesen bőven akadnak olyan változtatások is, amelyek kimondottan a BMW csapat fejlesztőgárdájának a munkáját dicséri.
A 2007-es idényben kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó csapat számára nem kellett olyan technikai problémával vesződni, amelyet az elmúlt idényből esetlegesen örökölhettek volna, hiszen az előző évad során komolyabb, visszatérő meghibásodásuk nem volt. Mindezek ellenére azonban az F1.07-es autó nem volt olyan gyors, mint a mezőnyben az első két helyet elfoglaló ellenfelei, de a technikai megbízhatóságuknak köszönhetően a harmadik pozíciót meg tudták szerezni a konstruktőrök világbajnoki összesítésében.
A sikerek és az esetlegesen várt eredmények elmaradása miatt a téli hónapokban a BMW-Sauber szakembergárdája kemény munkát végzett az autó minden egyes területét érintően, de sajnos a középmezőnybeli csapatok még nem fedték fel újításaikat, így a csapat sem tudja igazán, hogy mire is lettek elegendőek az eddigiekben elvégzett fejlesztéseik.
A mezőny összes többi résztvevőjéhez hasonlóan a BMW-nél is az egyik legnagyobb fókuszterületnek az idei évben életbe léptetett szabálymódosításoknak való megfelelés jelentette. Ahogyan azt a csapat technikai igazgatója, Willy Rampf is elmondta, az újonnan megszületett versenygép az előzetes szimulációs vizsgálatok alapján sokkal stabilabb viselkedésre lesz képes, és a versenyző számára is sokkal pontosabb visszajelzéseket tud majd adni a finomított elektronikai rendszerének köszönhetően. Rampf hozzátette továbbá, hogy ezen célok eléréséhez elengedhetetlen a megfelelő aerodinamikai stabilitás biztosítása úgy, hogy eközben az autó ne veszítsen a leszorító erőből a kanyarodások közben sem. Mindezek mellett a német szakember azt is kiemelte, hogy az olyan elektronikai segédberendezések, mint a kipörgésgátló, és az elektronikusan vezérelt motorfék FIA általi betiltása miatt a mechanikai tapadásra igencsak nagy hangsúlyt kell majd fektetni az előttük álló világbajnoki évadban.
A 2007-es évben használt versenyautóhoz képest tehát az F1.08-as névvel ellátott új kihívó egy igen agresszív aerodinamikai fejlesztésen esett át, melyet a BMW és a McLaren által alkalmazott filozófia egyvelegeként megszületett első légterelő szárny látványa is fémjelez. Rampf szerint ezzel a „masszív első szárnnyal" már el tudják azt érni, hogy a kanyarokban az autó kevésbé legyen érzékeny az egyes kormánymozdulatokra, valamint ne befolyásolják negatív értelemben az autó aerodinamikai jellemzőit az oldalirányú széláramlatok.
Az első légterelő szárny középső szekcióját látva van némi hasonlóság az elődnél alkalmazott megoldáshoz viszonyítva, de az orrcsúcs alatt lévő osztóprofil ismét csak a McLaren által alkalmazott megoldásra emlékeztetheti a szemfülesebb rajongókat. Az első szárny oldalsó lezáró lemezei mellett módosult az orrkúp alatt lévő gerincvonal is, ami egyben módosítást eredményezett a homoklemez profilja és annak felfogatásának szempontjából is.
Az első és a hátsó kerekek tekintetében a bajor csapat alkalmazni kezdte azokat a kerékburkolati elemeket, amelyek az F1.07-es estében nem voltak jellemzőek, de a nagy hangsúlyt kapott aerodinamikai fejlesztések eredményeképpen a fékek hűtésében és a kerekek körüli megfelelő légáramlás biztosításában fontos szerepet tulajdonítanak ezeknek. Ezen burkolati elemek formája viszont némiképp eltér az eddigiekben látott megoldásoktól, de a technikai szabálykönyvben pontosan rögzített, az autó maximális szélességi méretét nem léphették túl ezek alkalmazása esetén sem. Az új konstrukció aerodinamikai fejlesztésében a szélcsatornában elvégzett vizsgálatok mellett az egyes gyártási folyamatok előtt, illetve között elvégzett számítógépes folyadékdinamikai (CFD) vizsgálatok igen nagy szerepet játszottak.
Tovább haladva az autó oldalsó kocsiszekrénye felé azonnal szembetűnő változásként említhető annak karcsúbb vonalvezetésben történő megépítése. „Az oldalsó karosszériaelemek és a motorburkolat a tavalyi évben alkalmazott megoldásokkal ellentétben valamelyest alacsonyabb beépítést kaptak. Ennek eredményeképpen a hátsó kerekek és a hátsó légterelő szárny felé haladó légáramlatok sokkal jobb aerodinamikai hatást kölcsönöznek, amely nem utolsó sorban a leszorító erő mértékét is pozitívan befolyásolják." - nyilatkozta Willy Rampf.
A motorburkolat oldalán lévő szárnyak beépítési pozíciója is változott valamelyest a 2007-es modellnél látottakhoz képest, melyek közelebb kerültek egyben az oldalsó karosszériához, és kissé szélesebb kivitelben kerültek kialakításra. Az oldalsó kocsiszekrény hátsó részénél helyet kapott továbbá egy-egy légterelő idom is, amely a szintén „fogyókúrán" átesett kéményszerű nyílások közelében helyezkednek el. Az oldalsó karosszérián lévő kémények nemcsak profiljukban, hanem beépítési pozíciójukban is módosultak. A minél hatékonyabb hűtési hatásfok elérése érdekében ugyanis közelebb kerültek az új BMW P86/8-as névvel ellátott nyolc hengeres erőforráshoz.
Rampf elmondása szerint az új kialakítást nyert szárnyelemeket a csapatok többsége minden bizonnyal a hátsó tengelyhez minél közelebb igyekezne építeni. A német szakember véleménye viszont az, hogy az általuk alkalmazni kívánt megoldással nagyobb leszorító erőt tudnak elérni az autó hátsó traktusánál csakúgy, mint a hátsó kerekek előtt, az oldalsó kocsiszekrényből kinövesztett légterelő elemekkel. Ez utóbbiak az F1.07-es autón a tavalyi év vége felé alkalmazott kiviteltől nem térnek el jelentősen.
Az új fejlesztésű F1.08-as konstrukció kerékfelfüggesztései is módosultak, hogy minél nagyobb tapadást tudjanak elérni. „Az új felfüggesztések, az új fejlesztésű első tengely, és annak új kinematikai jellemzői révén a versenyző egy kezelhetőbb autóval találhatja szemben magát, ami jellemzői és a pályán tapasztalható viselkedése révén, valamint a továbbfejlesztett szervo-kormányzásnak köszönhetően jobb visszajelzéseket ad majd a pilótának. A fejlesztéseink során fontos volt, hogy a gumiabroncsok tapadási tulajdonságát is maximálisan kihasználva valósítsuk meg a mechanikai tapadással kapcsolatban elérendő céljainkat." - nyilatkozta a BMW-Sauber F1 technikai vezetője. Az első kerékfelfüggesztéssel kapcsolatban elhangzott továbbá, hogy a statikus kerékburkolati elemek alkalmazása miatt a kerékagyon, illetve a kerék homlokterében is el kellett végezni néhány változtatást. Az autó ezen részén elvégzett módosításokkal kapcsolatos egyik legfőbb célja a csapatnak az, hogy a Bridgestone abroncsokkal mind az időmérők, mind pedig a teljes versenytáv alatt megfelelő tapadást tudjanak elérni.
Az F1.08-as versenyautó karosszériájának fejlesztése során úgy kellett eljárni a csapat mérnökeinek, hogy a vezetőt segítő elektronikai segédrendszerek betiltásának következtében alkalmazásba kerülő SECU-val (Standard Elektronikai Vezérlő Egység) tökéletes egészet alkossanak. Az FIA által a 2008-as évre bevezetett szabálymódosítások eredményeképpen az autók ugyanis a gyorsítások és a lassítások során sokkal idegesebben reagálnak, és ennek mértékét mindenképpen a legminimálisabb szintre kell csökkenteni. Ebben pedig a már korábban említett megfelelő szintű mechanikai tapadás lehet a pilóták segítségére.
Az új versenyautó karosszériáját érintő fejlesztések kiterjedtek a pilótafülke oldalfalaira is, hiszen a 2008-as év új biztonsági regulái miatt a pilóta fejének védelme érdekében meg kellett növelni annak magasságát.
„A BMW-Sauber F1.08-as autó fejlesztése alkalmával a teljesítményt érintően tulajdonképpen két alapvető területre összpontosítottunk: az aerodinamikára és a karosszériára." - magyarázta Willy Rampf.
A BMW alakulat természetesen nem végzett teljes mértékben a fejlesztésekkel, hiszen további tesztelésekkel kívánják mind tökéletesebbé tenni új szerzeményüket. „A szezonnyitó melbourne-i futamra egy továbbfejlesztett aerodinamikai csomaggal látjuk majd el az új autónkat." - tette hozzá a BMW technikai delegátusának vezetője. Willy Rampf elmondása szerint az új szezon első futamai alatt szerzett tapasztalataik is minden bizonnyal befolyásolni fogják az F1.08-as további módosításait, amely a sebességváltó, a tengelytáv, és a súlyelosztás tekintetében is eltér elődjétől.
A BMW-Sauber F1.08 műszaki adatai
Karosszéria:
|
Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyag
|
Kerékfelfüggesztés:
|
Felső és alsó keresztlengőkarok elől és hátul; beépített rugók és lengéscsillapító elemek, amelyek működtetése nyomórudak segítségével történik (Sachs Race Engineering)
|
Fékek:
|
hat dugattyús féknyereg (Brembo); szénszálas anyagból készített fékbetétek és tárcsák (Brembo, Carbone Industrie)
|
Sebességváltó:
|
Hosszanti beépítésű; szénszálas anyagok felhasználásával készített kuplung (AP); hátramenetet is tartalmazó 7 sebességes váltómű
|
Elektronika:
|
MES (McLaren Electronic Systems)
|
Kormánykerék:
|
BMW Sauber F1 Team fejlesztés
|
Gumik:
|
Bridgestone Potenza
|
Kerekek:
|
OZ
|
BMW-Sauber F1.08 technikai adatok
Teljes hossz:
|
4600 mm
|
Teljes magasság:
|
1000 mm
|
Teljes szélesség:
|
1800 mm
|
Tengelytáv:
|
3130 mm
|
Teljes súly:
|
605 kg a pilótával és üres üzemanyag-tartállyal
|
A BMW P86/8 műszaki adatai
Megnevezés:
|
BMW P86/8
|
Hengerszám:
|
8
|
A hengerek elrendezése:
|
90˚
|
Űrtartalom:
|
2400 ccm
|
Szelepek:
|
Hengerenként négy
|
Szelepműködtetés:
|
Pneumatikus
|
Motorblokk:
|
Alumínium
|
Hengerfej:
|
Alumínium
|
Főtengely:
|
Acél
|
Olajrendszer:
|
Szárazteknős kenési rendszer
|
Motorvezérlés:
|
Standard ECU (MES)
|
Gyújtógyertya:
|
NGK
|
Dugattyúk:
|
Alumínium
|
Összekötő rudak:
|
Titán
|
Hossz:
|
518 mm
|
Szélesség:
|
555 mm
|
Teljes magasság:
|
595 mm
|
Súly:
|
95 kg
|
Maximális fordulatszám:
|
19.000 ford/perc
|
|