Toyota - TF108
2010.01.20. 17:00
A 2008-as Forma 1-es világbajnokságban résztvevő csapatok közül 2008.01.10-én a Toyota alakulat is bemutatta az idei szezonra tervezett versenygépét. A TF108-as névre hallgató konstrukció hivatalos leleplezése a tavalyi évhez hasonlóan szintén Kölnben történt, de ezúttal a Toyota Technikai Központját választották a ceremónia helyszínéül.
A 2007-es évet jó néhány szempontból vízválasztónak is lehetne mondani a Toyota részéről, hiszen az azt megelőző, számukra nem éppen fényes eredményekkel végződő idényeket követően a vezetőség igencsak várja már, hogy érdemben is letegyenek valamit az asztalra. Minden bizonnyal ez is hozzájátszott ahhoz, hogy az elmúlt évben a Toyota menedzsmentjében néhány személyügyi változás történt, és az, hogy a mérnökök elvégeztek jó néhány technikai fejlesztést, illetve módosítást a 2007-es évben használt konstrukción.
Miután a TF107-es versenyautó nem igazán felelt meg a csapat előzetes reményeinek, a Toyota szakemberei igyekeztek olyan módosításokat elvégezni, amelynek eredményeképpen az újonnan bemutatott utód, a TF108-as viselkedése sokkal megjósolhatóbb legyen az adott versenypályára vonatkozóan. A tavalyi, csalódást jelentő esztendőt követően egyértelművé vált a számukra, hogy a korábbi években alkalmazott fejlesztési filozófián igen is változtatniuk kell.
Az új négykerekű külső megjelenésében látható, hogy aerodinamikai szempontból hol kisebb, hol pedig nagyobb mértékű ráncfelvarráson esett át. Vannak olyan részek, amelyek kísértetiesen hasonlítanak a már korábban bemutatott 2008-as riválisokra, de akad olyan elem is, amelyek például a tavalyi idényben a McLaren által használt első légterelő szárnyra emlékeztet leginkább. A Ferrari és a McLaren mérnökeihez hasonlóan a kölni gárda is új fejlesztésű sebességváltó művel rukkolt elő, amelyhez egy teljesen új filozófián alapuló erőforrás is társul. Pascal Vasselon, a Toyota karosszéria-fejlesztési részlegének vezetője a TF108-as bemutatóján elmondta, hogy a hosszabb tengelytávval elkészített autó az idei szezonra bevezetett szabályváltozások miatt elvégzett módosítások mellett a tavalyi elődjéhez mérten egy teljesen új hűtési rendszerrel, és új elképzelésen alapuló kerékfelfüggesztési szerkezettel rendelkezik.
„Mechanikai oldalról is igyekeztünk mindent megtenni, hogy a TF107-as autónál tapasztalt jellemzők tudatában elvégezzük a szükséges finomításokat, hogy a megfelelő súlyelosztás és a megfelelő mechanikai stabilitás jobb szerkezeti hatékonyságot kölcsönözzön a TF108-as autónak." - magyarázta Vasselon.
„Már elég korán eldöntöttük, hogy hosszabb tengelytávval építjük meg a TF108-as autót. Ennek következtében további területeken is történtek módosítások, amelyet a hosszabb építésű sebességváltó mű is igazol." - nyilatkozta a Toyota szakembere.
A csapat igyekezett többféle szempontból megközelíteni az aerodinamikai leszorító erő kérdéskörét, amelynek eredményeképpen az elmondottak alapján az autó megfelelő beállításaival nagyobb stabilitást és a leszorító erő szélesebb tartományban történő állítását tették elérhetővé a TF108 számára.
A látható-, és a koncepcionális módon elvégzett módosításokra utalva Vasselon elmondta, hogy a TF108-as autó tervezésével és megépítésével kapcsolatos projekt egyes munkafázisainak az ütemezése standard módon történt. „Az új autó modelljével már márciusban megkezdtük a vizsgálatokat a szélcsatornában, és a koncepcionálisan elvégzett módosításaink sem jelentenek feltétlenül nagymértékű visszalépést." - magyarázta a Toyota technikai vezetője. „Mindenképpen meg kellett bizonyosodnunk arról, hogy az új modellen az aerodinamikai egyensúllyal kapcsolatos módosítások megfelelőek lettek-e. Annak ellenére azonban, hogy az elsődleges vizsgálatokat sikerrel zártuk, a TF108-as igazi tesztje akkor lesz, amikor kigördülünk vele a versenypályára." - tette hozzá Pascal Vasselon.
A tavalyi évben használt konstrukció továbbfejlesztése kapcsán megszületett TF108-as meglehetősen vegyes képet mutat: az autó orrelemének vezérvonala valamelyest lejjebb került ugyan, de az első légterelő szárny mögött lévő kulcsfontosságú aerodinamikai elemek, mint például az homloklemezek és az oldalsó kocsiszekrény már sokkal jelentősebb változtatásokat hordoznak magukon.
Az első kerek mögött található fordító-lemezek tekintetében sem lehet nagyot tévedni, ha a McLaren által használt megoldást véljük valamelyest felfedezni. Az elülső lapátok az orrelem alatti gerincvonalhoz, míg a hátsó elemek hosszított formát öltve kerültek fel a TF108-as autóra.
Az egyik legszembetűnőbb módosítás az oldalsó kocsiszekrény két oldalán lévő váll-lemezeket érintette, amelyek egyben a két visszapillantó tükör tartókonzoljául is szolgálnak. Nem szabad megfeledkezni az autó menetstabilitása miatt rendkívül lényeges részről sem, amely az oldalsó kocsiszekrény alatti szekciót jelenti. Az új versenyautó esetében itt is történtek változtatások, melyek talán jól jöttek volna már a 2007-es modell esetében is. Tovább haladva az autón látható, hogy az oldalsó elemek felső felületén kialakított kéményszerű nyílások is eltérnek a korábbi megoldásoktól.
Természetesen nemcsak a külsőségekben próbáltak újat alkotni a Toyotánál, hiszen a valamivel karcsúbb vonalvezetésű oldalsó karosszériaelem alatt megbújó hűtőrendszert is más módon, illetve más beépítési pozícióban alkalmazzák majd.
A 2008-as szezonra érvényesített új biztonsági előírásnak történő megfelelés érdekében a pilótafülke oldalsó peremének felső részét - amely a pilóta sisakjának két oldalára esik - magasabbra építették.
A megfelelő úttartásért és menetstabilitásért felelős kerékfelfüggesztési rendszert tekintve jelentős változásokat nem lehet felfedezni, amelyet Pascal Vasselon is igazolt. A Toyota mérnöke elmondta, hogy a 2007-es idényben alkalmazott felfüggesztések karakterisztikájával elégedettek voltak, így arra kevesebb fókuszt helyeztek a fejlesztések során. Ezzel szemben viszont az aerodinamika, és az egyes alkotóelemek súlyának lehetőségekhez mérten történő minimalizálása már nagyobb hangsúlyt élvezett.
A TF108-as versenyautó hátsó traktusával kapcsolatban elmondható, hogy a titánium házban helyet foglaló sebességváltóra már jóval figyelmet szenteltek. Az új V8-as erőforrás és a váltómű összekapcsolásának módja sem módosult még, amely azt jelenti, hogy a TF108-as elődjétől öröklődött tovább az idei modellbe.
A munkák legnagyobb része a motorfejlesztési részleget terhelték, hiszen Luca Marmorininek és csapatának olyan erőforrással kellett előrukkolni, amely megfelelő egészet alkot az ECU-val, vagyis az új elektronikai vezérlő egységgel. Az olasz nemzetiségű szakember azonban azt is elmondta, hogy a bemutató napjával még korántsem értek véget a Toyota motor fejlesztését érintő feladatok sora, hiszen a korábban említett motor-sebességváltó kapcsolati módot még át kívánják valamelyest dolgozni.
Marmorini szerint a motorfejlesztéseket érintő szigorú korlátozások ellenére is igyekeztek mindent megtenni, hogy az erőforrás teljesítményjellemzőit optimalizálják az új ECU-val és a kipörgésgátló betiltásának hatásaival.
„A motorteljesítménnyel és a szimulációk során tapasztalt adatokkal kapcsolatban pozitívan vélekedhetünk, de túlzottan nagy előrelépést nem lehet várni, hiszen a szabályok miatt igencsak meg volt kötve a kezünk." - magyarázta Luca Marmorini.
A Panasonic Toyota Racing alakulat legújabb szerzeményének, a TF108-as versenyautónak első tesztelésére január 13-án kerül majd sor Jerezben, amelyet a szezon első futamáig további tesztelések fognak követni.
A Toyota TF108 fejlesztési fázisai
2006. október
|
Megkezdődött a TF108 fejlesztésének projektje. Az új fejlesztési koncepció megalkotása.
|
2006. december
|
A TF108 fejlesztését érintő döntések meghozatala, amely leginkább a főbb méreteket, mint például a tengelytávot érintette.
|
2007. január
|
Megkezdődtek a TF108 egyes elemeinek az elkészítése, elsősorban a sebességváltóra fektettek nagobb hangsúlyt.
|
2007. március
|
Megkezdétk a TF108 tesztelését a szélcsatornában.
|
2007. július
|
Az első modellben elkezdték tesztelni az ECU rendszert.
|
|
Megtörtént az első tesztelés a versenypályán, amikor a 2008-as szabályokra felkészülve nem használták a kipörgésgátlót.
|
2007. szeptember
|
Befejezték a TF107 fejlesztését, és teljes mértékben a TF108-ra összpontosítottak.
|
2007. november
|
Pályára vitték az ECU rendszert Barcelonában, ahol a TF108 sebességváltója és kerékfelfüggesztése is átesett az első vizsgán.
|
2008. január
|
A TF108 első pályán történő tesztelésére január 13-án kerül sor Jerezben.
|
A Toyota TF108 műszaki adatai
Karosszéria:
|
Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyag
|
Üzemanyag tartály:
|
ATL biztonsági cella
|
Kerékfelfüggesztés:
|
Szénszálas anyagból készített dupla villás lengőkar, amely szintén szénszálas anyagból készített kereszt- és nyomórudat tartalmaz.
|
Lengéscsillapító:
|
Penske
|
Kerekek:
|
BBS kovácsolt magnézium
|
Gumik:
|
Bridgestone Potenza
|
Fékek:
|
Brembo féknyergek és munkahengerek, Hitco anyag (szén/szén)
|
Kormánymű:
|
Toyota szervomotoros kormányzás. Toyota szénszálas anyagból készített kormánykerék, amely Toyota/Magneti Marelli műszerezettséggel van ellátva.
|
Versenyzői ülés:
|
Szénszálas anyagból készített, amely a pilóta testformájához van kialakítva.
|
Biztonsági öv:
|
Takata
|
HANS:
|
Hubbard-Downing
|
Elektronikai rendszer:
|
Toyota/Magneti Marelli és a McLaren Electronic Systems által fejlesztett ECU (amely megfelel az FIA előírásainak)
|
Sebességváltó:
|
Hátramenetet is tartalmazó 7-fokozatú váltómű
|
TF108 technikai adatok
Teljes hossz:
|
4636 mm
|
Teljes magasság:
|
950 mm
|
Teljes szélesség:
|
1800 mm
|
Teljes súly:
|
605 kg a pilótával és a kamerával együtt
|
Az RVX-08 műszaki adatai
Megnevezés:
|
RVX-08
|
Hengerszám:
|
8
|
Űrtartalom:
|
2398 ccm
|
Lóerő:
|
kb. 740 bhp
|
Fordulatszám:
|
max. 19.000 ford/perc (amely megfelel az FIA előírásainak)
|
Szelepműködtetés:
|
pneumatikus
|
Gázszabályzás:
|
hidraulikus
|
Gyújtógyertya:
|
DENSO
|
Üzemanyag:
|
Esso
|
Kenőanyagok:
|
Esso
|
|