Force India - VJM02
2010.01.21. 11:33
- A pontgyűjtés és a jobb rajthelyek megszerzése a cél
Vasárnap megkezdték a képeken már egy nappal korábban bemutatott új Force India tesztelését a spanyolországi Jerezben. A Mercedes teljes hajtásláncával szerelt VJM02-től "egyértelmű" fejlődést várnak - és azt mondják, nincs több kifogás.
A mezőny legkisebb önálló konstruktőre, a Force India szombaton képeket hozott nyilvánosságra új F-1-es autójáról, a VJM02-ről, melynek segítségével szeretnének szakítani eddig betöltött sereghajtói szerepükkel.
"Hogy brutálisan őszinte legyek, nem lennék elégedett, ha nem nyújtanánk a korábbinál jelentősen jobb teljesítményt, amire szükségünk is van" - idézi a Force India közleménye a tulajdonos Vijay Mallyát, aki a télen átvette a csapatfőnöki faladatokat is, miután menesztette a posztot korábban betöltő Colin Kolles-t, valamint a technikai igazgató Mike Gascoyne-t.
"A tél folyamán valójában arra törekedtünk, hogy olyan struktúrákat, módszereket és partneri kapcsolatokat alakítsunk ki, melyek révén előreléphetünk, s ami még fontosabb, megszabadulhatunk a kifogásoktól. Azt szeretném, ha erősen kezdenénk, a szezon közepére beverekednénk magunkat a pontszerzők közé, és az időmérőn is sokat javulnánk. A célunk a rendszeres pontszerzés lesz."
2008-ban a Force India volt az egyetlen csapat, amely pont nélkül zárta az évet, jóllehet, Adrian Sutil a Monacói Nagydíjon útban volt a biztosnak látszó 4. hely felé, mielőtt a ferraris Kimi Räikkönen kilökte a pályáról. Az istálló Monzában érte el a legjobb rajtpozícióját, ahol Giancarlo Fisichella a 12. helyről indulhatott, de jellemzően mindkét versenyző a hátsó sorba került.
Mallya úgy döntött, a Mercedes hajtásláncára cseréli a Ferrari motorokat, a VJM02-be ezért a német autógyár által fejlesztett motort, sebességváltót, hidraulikát és KERS-t szerelték be.
"Mivel ugyanazt a hajtásláncot használja, mint egy másik csapat, a Force Indiának mostantól rendelkezésére áll egy külső mérce, amelyhez a saját teljesítményét viszonyíthatja" - mondta Mallya. - "A szerződés késői megkötése és a VJM02 tervezéshez és építéséhez rendelkezésünkre álló rövid idő miatt az azonnali összehasonlítás nem lesz lehetséges, de remélem, hogy az idény közepére a Force India már eléggé megtalálja majd a helyét a mezőnyben ahhoz, hogy alaposan elemezni tudjuk a teljesítményét."
Új hajtás lóhalálában
A VJM02 főtervezője, Mark Smith is elismerte, hogy a Mercedes-szel kötött szerződés múlt november 10-i aláírása óta lóhalálában kellett átalakítani az autót.
"Nem csupán annyiról volt szó, hogy megkapjuk és beszereljük az új alkatrészeket; a kicserélt sebességváltóhoz más pontokon kellett rögzítenünk a hátsó felfüggesztést, és ha már megváltoztattuk a hátsó futóművet, muszáj volt átterveznünk az elsőt is" - árulta el. - "Emellett módosítanunk kellett az üzemanyagtankot és a hűtést."
"Egy új motorhoz és sebességváltóhoz alkalmazkodni alapvetően nem bonyolult feladat. A legnagyobb nehézséget a rendelkezésünkre álló idő rövidsége okozta."
"Normális esetben már augusztusban megkezdtük volna ezt a munkát, de most mindent be kellett sűrítenünk öt hónapba."
Noha a Force India azért választotta a Mercedes-t a Ferrari helyett, hogy biztosan legyen működő KERS-e, a csapat technikai igazgatója azt mondta, 2009-ben nem feltétlenül fogják bevetni a regeneratív rendszert.
"Az autónk minden szempontból alkalmas a KERS használatára, de hogy valóban használni fogjuk-e, azt a Force India, a McLaren és a Mercedes közösen fogja eldönteni" - jelentette ki James Key, aki hozzátette azt is, hogy az új hajtáslánc miatt aerodinamikai módosításokat is kellett végezni a VJM02-n.
"Bizonyos mértékűeket igen, mert a karosszériát az új, a korábbitól kissé eltérő formájú motorhoz, sebességváltóhoz és KERS-hez kellett alakítanunk. Nem kezdtünk mindent a nulláról, de a beszereléshez újra kellett tervezünk néhány területet, például az oldaldobozokat, a hűtőt és az autó farrészét."
A fehér, narancssárga és zöld színekben pompázó VJM02-t már a hét korábbi részében bejáratták Silverstone-ban, zárt ajtók mögött, vasárnap pedig megkezdték az érdemi tesztelését is Jerezben, ahol Giancarlo Fisichella 6. lett vele a 8 induló közül.
Ami az istálló gazdasági helyzetét illeti, az Mallya szerint stabilnak nevezhető.
"A Force India elég jó helyzetben van. Kisebb csapat vagyunk, a nagyfiúkhoz képest kisebb költségvetéssel, ezért alighanem könnyebben is boldogulunk a jelenlegi körülmények között, mint ők" - vélte.
Képek itt
|