Kimi-rajongók Klubja
Kimi-rajongók Klubja
A klub mottója:
Megcsillan a nap a Ferrarikon, Átszáguld Kimivel a célvonalon. Együtt mozog gép és lélek, Kimi-s leszek, amíg csak élek!
     
Fórum
     
Menü
     
Kimi blogja
     
Infók Kimiről
     
A hét képe
     
Extrák
     
Videók
     
Galéria
     
Kitalált történetek
     
Versek és más egyebek
     
Finn himnusz
     
A pilóták hivatalos oldalai
     
A letöltés menete
     
Kimi blogja 2
Friss bejegyzések
2009.11.06. 08:56
2009.11.06. 08:55
2009.11.06. 08:55
2009.11.06. 08:54
2009.09.18. 11:40
Friss hozzászólások
     
Interjúk, cikkek
Interjúk, cikkek : Räikkönen: A rali egy teljesen más világ, mint a Formula-1

Räikkönen: A rali egy teljesen más világ, mint a Formula-1

  2010.01.19. 09:00

Kimi Räikkönen az idei évadban a Citroen junior csapatában indul a WRC-ben, amely nagy kihívás a Formula-1-es bajnok számára. A finn pilóta a Red Bulletinnek adott interjúban az előtte álló kihívásról, a ralis élményeiről, a Formula-1-ről és az esélylatolgatásokról mesélt.


Finnországban sztár vagy, most pedig, hogy a finnek nemzeti sportjában, a raliban szerepelsz, kimehetsz még az utcára?
Kimi Räikkönen
: "A balhé nem lehet nagyobb annál, mint eddig volt. Tudok bánni a helyzettel. Ismerem a játékszabályokat."

Azért vetted fel a Jégember-image-t, hogy jobban megbirkózzál a Formula-1-es helyzettel?
Kimi Räikkönen
: "Nem, a Jégember sztori már régi történet, így rendben van. A Formula-1-ben sok dolog kihatással van a versenyzésre, túl sok a politika, és senki nem meri kimondani, amire gondol, mert attól tart, hogy esetleg kiragadják a szövegkörnyezetéből. A raliban a hangulat sokkal barátságosabb, valamint a nézők, és az emberek is a csapatban. Sokkal inkább a versenyző teljesítményéről van szó."

Melyik az első raliautó, amire emlékszel?
Kimi Räikkönen
: "Az első, amiben én is ültem, a testvérem, Rami Ford Escortja volt. Mint jó finn gyerek, sok jó raliautót láttam a tévében, amelyek közül Ari Vatanen és Juha Kankkunen Peugeot 205 T16-osa tetszett a legjobban. Az első rali, amit élőben láttam, az a 1000-Seen-rali lehetett 1990-ben, amelyet Carlos Sainz nyert meg a Toyota Celicával."

A raliversenyzők voltak a hőseid?
Kimi Räikkönen
: "Nem voltak hőseim. A sportot szerettem, nem az egyes versenyzőket."

Nem tudtad kikerülni a körpályás versenyzést?
Kimi Räikkönen
: "Huszonegy évesen kerültem a Formula-1-be, így nehéz lett volna kitérőt tennem a raliba. Azt mondták, hogy megüthetem magam. Tavaly volt először alkalmam a kipróbálására, harminc év után. Úgy vélem, hogy a rali segít a Formula-1-ben és fordítva."

Előbb Formula-1-es bajnoki címet kellett nyerned, hogy ralizhass?
Kimi Räikkönen
: "Rendben van a pályafutásom. Most jött el a megfelelő pillanat, hogy a megfelelő emberekkel és a megfelelő autóval ralizzak. Tárgyaltam egy Formula-1-es csapattal is az idei évad tekintetében, de nem stimmelt minden száz százalékosan. Ekkor jött a Red Bull és ajánlatot tett, hogy egy egész idényt teljesíthetek a World Rally Carban. Ez az első pillanattól helyesnek látszott."

A te helyedben sokan vettek volna egy WRC gépet és azzal mentek volna. Kimi Räikkönen azonban egy évig a Citroen junior csapatában fog versenyezni, a világ legjobb raliversenyzője, Sebastien Loeb mellett. Lehet ezt egyszerűbben is csinálni.
Kimi Räikkönen
: "Ez a sportolói pályafutásom legnagyobb kihívása, és mindent újra meg kell tanulnom. Szeretem a kihívást, és tudni szeretném, hogy mennyire vagyok jó. Meg kell ismernem az autót, a ralikat, a munkát a navigátorral, mindent. Már várom. Ahhoz, hogy megtudjuk mire is vagyunk képesek, vállalni kell a kihívást. Ez erről szól. Egy privát raliautóval még mindig vezethetek az erdőben."

Nagyon profin kezdted tavaly a rali-pályafutásodat, jobban mint sok más versenyző. Mi áll a háttérben?
Kimi Räikkönen
: "Ha valamit csinálsz, tedd a legjobb csapattal. Így kisebb a hibalehetőség. Az autómat a Tommi Mäkinen Team készítette fel, akik profik. Kisebb, mint egy Formula-1-es csapat, de teljesen profik. Ha a rali világbajnokságban a pilótának nagyobb szerepe is van, mint a Formula-1-ben, egy rossz autóval a legjobb versenyző sem tud nyerni. Ezért akartam egy tapasztalt navigátort, hogy legalább egy ember tudja az autóban, hogy mit csinál. Kaj Lindströmmel Tommin keresztül ismerkedtem össze és 2006-ban, a Monte Carlo Ralin együtt csináltuk a 'Jégkémet' Chris Atkinsonnak. Kaj egy élversenyző, bajnoki címet nyert Tommival. Kaj vette fel a kapcsolatot a Citroennel is."

A WRC-s debütálás hasonló a számodra, mint az első Formula-1-es teszted a Sauber színeiben, a 2000-es évben?
Kimi Räikkönen
: "Igen, néha az akkori, fiatal Kimit látom magamban. Kíváncsi és izgatott vagyok. Már várom. Egy WRC (autó) gyorsabb, és erősebb, mint az S2000-es kocsi, és tízszer jobb vezetni is. A nagyobb teljesítménynek köszönhetően több helyzetet is meg lehet menteni. Ha a szívómotorral szerelt Fiat egy kanyarban keresztbe állt, vége volt a játéknak, és már nem tudtál semmit se tenni."

Szeretnél beszélni a tavalyi Finn Ralin történt bukásról?
Kimi Räikkönen
: "Nem azért borultunk, mert gyorsan mentem, éppen ellenkezőleg. Az autó kezdett szétesni, ezért be akartam vinni a szervizbe. Nem a Fiat volt a leggyorsabb a kategóriájában, és nem is a legstabilabb. A balos kanyar bejáratánál talán két-három méterrel elvétettem az ívet, így felborultunk."

A kérdés az, hogy miért nem stimmelt az ív.
Kimi Räikkönen
: "Mert a szememre hagyatkoztam a fülem helyett. A raliban azonban száz százalékosan a navigátorra kell hallgatni."

Ez az, mit még meg kell tanulnod?
Kimi Räikkönen
: "Pontosan. A vezetés nem jelent majd problémát. A pályaleírások azonban nehézséget okozhatnak, mivel csak az Arctic Ralit és a Finn Ralit ismerem. A többit meg kell tanulni."

Használhatod más csapat jegyzeteit is?
Kimi Räikkönen
: "Jobb, ha magunk készítjük a feljegyzéseket. Nem ugyanaz, mintha más csinálja. A gyorsasághoz elengedhetetlen a bizalom. Ezt a bizalmat nem tudod elnyerni más feljegyzéseiből."

Tájékozódhatsz mások nyomvonalából?
Kimi Räikkönen
: "Nem, mert nem tudjuk, hogy az előttünk haladó mit tett. Azt kell tenned, amit a navigátorod mond."

Az első bukás?
Kimi Räikkönen
: "14 éves voltam, és a testvérem Ladájával mentem. Egy három kilométeres kört futottunk, Espoo-ban. Marcus Grönholm is itt edzett, mielőtt híres lett. Elfékeztem magam és kettőt bukfenceztem. Sajnos a balesetben eltört a bukócső."

A testvéredet Ramit nagy rali tehetségnek tartják. Most is vezet?
Kimi Räikkönen
: "Nem, ő egy családos ember. De jól ment. Az egyik évben, amikor Mikko Hirvonen nyert, ő második lett."

Az unokaöcséid is megfertőződtek?
Kimi Räikkönen
: "Igen. Bár még csak három- és négyesztendősek, jól ismerik a motorokat és az autókat. Már gokartoznak, és nemrég vettem nekik egy Quadot."

Jó másodpilóta vagy?
Kimi Räikkönen
: "Nem. Egyszer mentem Tommi Mäkinennel. Teljes mértékben megbízom benne, de túl jól nem éreztem magam így sem. Loeb mellé beülnék egy tesztre, ha ő is egyetért. Fordítva biztos nem megy bele."

Bukásokkal is számolsz?
Kimi Räikkönen
: "Igen. Az évad során biztosan lesznek ütközések. Mindenki hibázik ebben a sportban, és hiba általában azt jelenti, hogy összetöröd az autódat. Latvala és Hirvonen mennyi autót tört össze, amíg megnyerték az első bajnoki versenyüket? Az egyetlen, aki bukás nélkül boldogult, az Loeb volt. De ez kivételes."

Az aszfalt vagy a terep lesz az egyszerűbb a számodra?
Kimi Räikkönen
: "Habár terepen jók voltunk, az aszfalt jobban fekszik majd nekem, a hó már kevésbé. Ez nemcsak annak tudható be, hogy éveken keresztül aszfalton versenyeztem. Hóban pontosan kell ívet választani, míg az aszfalton nem jelent nagy problémát, ha néhány métert tévesztesz, és emiatt keményebben kell kormányoznod. Terepen azonban olvasnod kell. Egyes terepeken meglepően jó a tapadás, míg máshol nem."

Milyen teljesítményt vársz magadtól?
Kimi Räikkönen
: "Az első rali versenyek kemények lesznek. Amíg nem tudom, hogy a vetélytársak mennyire gyorsak, addig nem is szeretnék elvárásokat támasztani. Még a tanulási szakasz sem kezdődött el. A négy élversenyző (Loeb, Sordo, Hirvonen, Latvala) bizonyára elérhetetlen. Sebastien Loebtől sem várja el senki, hogy egy Formula-1-es autóval gyorsabb legyen, mint Sebastian Vettel."

A csapattársadat, Sebastien Ogiert a jövő nagy versenyzőjének tartják.
Kimi Räikkönen
: "Ogier jó mérce. Legalább tudom értékelni a saját teljesítményemet."

Visszatekintve az elmúlt évekre: volt olyan pillanat a versenyzői pályafutásod során, amely kiemelkedőbb a többinél?
Kimi Räikkönen
: "A Formula-1-ben szinte minden kör azonos. Amikor esik, akkor egy kicsit nehezebb, azonban minden hamar rutinná válik. A raliban minden kanyar és bucka más, mint gondolod. Ez teszi érdekessé. Az elmúlt években azt élveztem a legjobban, amikor a haverjaimmal szórakoztunk, például hómobiloztunk. Nehéz egyes eseményeket kiemelni az elmúlt évekből."

Mi szólsz ehhez: Kimi Räikkönen 2005-ben Suzukában a külső íven előzte meg Giancarlo Fisichellát?
Kimi Räikkönen
: "Igen, az egész jó volt."

A 2009-es Ferrarit nehéz lehetett vezetni, ha megnézzük, hogy Massa helyettesítői mit szenvedtek vele.
Kimi Räikkönen
: "Az autó nem volt rossz, csak alacsony volt a tapadása. Nehéz volt vezetni, de én jobban szerettem ezt a Ferrarit, mint a 2008-as modellt. Nem boldogultam rosszul vele, Fisichella azonban az öt verseny alatt tíz évet öregedett."

Ha nem létezne semleges autó, az alul- vagy a túlkormányozottságot részesítenéd előnyben?
Kimi Räikkönen
: "Soha nem szerettem az alulkormányozottságot. Hogyan akarsz harcolni, ha azt sem tudod, hogy az autó befordul-e? Egy körpályán sok időt lehet veszíteni egy alulkormányozott autóval, a raliban pedig az erdőben találod magad, ha kifogy alólad az út. Nem szeretem az alulkormányozottságot."

Mennyi kommunikációra van szükség az autósportban?
Kimi Räikkönen
: "Sok dolgot nem is tud elmondani egy versenyző. Egyetlen pilóta sem tud azonos szinten beszélgetni egy aerodinamikai szakemberrel, mert ezek a szintek soha nem találkoznak. A versenymérnöködnek is csak azt tudod elmondani, hogy mit szeretnél. A szerelőknek fontos szerepük van, de ők általában azt teszik, amit a mérnökök mondanak nekik. Tehát összesen két vagy három emberrel lehet kommunikálni a csapatban. Ezt követően minden azon múlik, hogy mennyit hasznosítanak a visszajelzéseidből."

A raliban előfordulhat, hogy neked kell szerelned a kocsit. Ez menni fog?
Kimi Räikkönen
: "Igen, tanultam én ezt, Finnországban magam javítottam az autóimat. Ez élvezetes a számomra. Ha javítható a raliautó, és így tovább lehet menni vele, akkor megpróbálom megjavítani. A motorjaimat is szoktam bütykölni. Nincs semmi abban, ha piszkos lesz a kezünk."

Azon kevés sportolók közé tartozol, aki volt a katonaságban. Mit szerettél ott a legkevésbé?
Kimi Räikkönen
: "Azt, hogy kiabáltak velem, valamint, hogy korán kellett kelni."

A raliversenyzők is korán kelnek.
Kimi Räikkönen
: "Tudom. Nem ez a legjobb része a dolognak, de ezen nem lehet változtatni. A Formula-1-ben is volt, hogy korán kellett kelni. Ez is a munka része, de tudod, hogy miért teszed."

Mi a kedvenc játékszered az uborkaszezonban?
Kimi Räikkönen
: "Ha egy játékszert kell kiválasztanom, akkor a legjobb a hómobil egy nyílt terepen Lappföldön vagy Alaszkában."

Mitől lesz jó egy utcai autó?
Kimi Räikkönen
: "A tágas utastértől."

Megismernek hódeszkázás közben?
Kimi Räikkönen
: "Nem igazán."

Melyik sportágat sajátítottad el legutóbb?
Kimi Räikkönen
: "Tavaly az edzőmmel elkezdtük a mászást. Nagyon élvezetes. Ha a fal közepén tartasz, nem állhatsz meg, hanem végig kell csinálnod."

Ki nyerni a Stanley kupát?
Kimi Räikkönen
: "A San Jose Sharks."

Ki szerez olimpiai aranyérmet halfpipe-ban?
Kimi Räikkönen
: "A finn barátaimnak szorítok, de nehéz lesz megverniük Shaun White-ot."

Ki nyeri a rali-világbajnokságot?
Kimi Räikkönen
: "Loeb vagy Hirvonen. Loeb."

A MotoGP-t?
Kimi Räikkönen
: "Sokan váltottak csapatot? Nem. Tehát Rossi."

A Formula-1-et?
Kimi Räikkönen
: "Nem tudom, hogy a Ferrarinak milyen tervei vannak, mert semmit sem mondtak nekem. A Mercedesnek jó autója lesz, a McLarennek szintén. Valószínű a Red Bullnak is. Ha szimpátia alapján kell eldöntenem, akkor azt mondom, hogy Sebastian Vettel. Ez a srác teljesen rendben van, és a földön jár."

Kapcsolatban vagytok?
Kimi Räikkönen
: "A honfitársamat, Heikki Kovalainent jobban ismerem. Alapjaiban véve nincs sok kapcsolatom a Formula-1-es emberekkel. Néha Vettellel tollasozunk. Most közelebb fog költözni hozzánk, így többet találkozunk."

Mennyire fogsz érdeklődni a Formula-1 iránt, ha már nem vezetsz?
Kimi Räikkönen
: "Néha azért meg fogok nézni egy-egy versenyt a TV-ben. Lehet, hogy elmegyek poénból Monacóba. A jelenlegi helyzet szerint bármikor kapok Formula-1-es ülést. A kérdés, hogy akarom ezt vagy sem. A Formula-1-ben jelenleg kellemetlen dolgok történnek, egyik gyártó a másik után száll ki, és adja el a csapatát. Boldog vagyok, hogy jelenleg ezzel nem kell foglalkoznom. Egy év múlva majd beszélhetünk róla."

Tekintsünk a jövőbe. Mit jelentene neked a ralis bajnoki cím?
Kimi Räikkönen
: "Többet, mint a Formula-1-es bajnoki diadal. Az út elején állok, és van elképzelésem arról, hogy milyen hosszú lesz út."

Ez korábban még senkinek sem sikerült.
Kimi Räikkönen
: "Ez is érdekessé teszi."

     
Élő közvetítés

Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt   IDE  (angol kommenttel)

     
Irány a Hungaroring!!!
     

Futamok, tesztek
     
Rólunk :)
     
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Rally
     
Forma 1
     
A sport megértése
     
2006 autói
     
Csapatok hivatalos oldalai
     
Forrásaink:
     
Linkek

www.zdstudio.gportal.hutársoldalunk

www.christianklien.gportal.hu(társoldalunk)

http://jennidalhman.play.hu/http://christianklien.play.hu/

 

     
Linkek
     
Számláló
Indulás: 2005-08-03
     
Forma 1-es autók
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak