Kimi-rajongók Klubja
Kimi-rajongók Klubja
A klub mottója:
Megcsillan a nap a Ferrarikon, Átszáguld Kimivel a célvonalon. Együtt mozog gép és lélek, Kimi-s leszek, amíg csak élek!
     
Fórum
     
Menü
     
Kimi blogja
     
Infók Kimiről
     
A hét képe
     
Extrák
     
Videók
     
Galéria
     
Kitalált történetek
     
Versek és más egyebek
     
Finn himnusz
     
A pilóták hivatalos oldalai
     
A letöltés menete
     
Kimi blogja 2
Friss bejegyzések
2009.11.06. 08:56
2009.11.06. 08:55
2009.11.06. 08:55
2009.11.06. 08:54
2009.09.18. 11:40
Friss hozzászólások
     
Pályák
Pályák : MAGYAR NAGYDÍJ

MAGYAR NAGYDÍJ

  2005.11.26. 17:35

Adatok a pályáról

A pálya neve:
Hungaroring
Építés éve:
1986
Első F1-es futam:
1986. augusztus 10.
Kanyarok száma:
13 (bal: 5, jobb: 8)
Pályahossz:
4,381 km
Versenytáv:
70 kör - 306,663 km

Az elmúlt 5 év győztesei:

2005: Kimi Räikkönen-McLaren Mercedes

2004: Michael Schumacher-Ferrari

2003: Fernando Alonso-Renault

2002: Rubens Barrichello-Ferrari

2001: Michael Schumacher-Ferrari

 

Nevezzük el a Hungaroring kanyarjait!

A Hungaroringen 20 év után sincs neve a kanyaroknak, pedig ötletből nincs hiány. Egy szakújságírói összefogás keretében az A5.hu is kiáll a feledhető számok lecserélésének gondolata mellett.

 

 Az újságírók javaslata - nagyítható
Az újságírók javaslata - nagyítható
A Forma-1 2006-os versenynaptárában mindössze hét olyan pálya van, ahol könnyen megjegyezhető nevek helyett hivatalosan arctalan számok jelölik a kanyarokat: Melbourne (ahol nem hivatalosan vannak nevek), Sepang, Bahrein, Indianapolis, Isztambul, Sanghaj - és a Hungaroring. Talán nem véletlen, hogy ezek egyetlen kivétellel a világbajnoki sorozat legújabb helyszínei, a mogyoródi pálya azonban a legidősebbnél, az Albert Parknál is 10 évvel öregebb, ezért a Magyar Nagydíjra látogató külföldi újságírók joggal firtatják évről évre, hogy miért kell még mindig számokkal hivatkozniuk a különböző pontokra.

A probléma könnyen orvosolható lenne, ezért most, amikor a Hungaroring a 21. Magyar Nagydíjra, azaz húszéves születésnapjára készül, egy szakújságírói összefogás keretében javaslatot nyújtottunk be a pálya menedzsmentjéhez a kanyarok elnevezéséről. Udvarias, de végkicsengésében elutasító válaszlevelében a sajtófőnök Dávid Sándor kiemelte, hogy ez a téma lényegében 1986 óta napirenden van, ami természetesen igaz is, ám véleményünk szerint nem ok arra, hogy hagyjunk zátonyra futni egy újabb kísérletet. Ellenkezőleg.

 
Magyarázat

1- Szisz Ferenc:
Kereken 100 évvel ezelőtt, 1906-ban megnyerte a legelső Grand Prix-t a Renault versenyzőjeként, s ezzel örökre beírta magát a nemzetközi autósport históriájába - de sajnos nem elég vastagon, mert az emléke ma már csak haloványan él a köztudatban.
2 - Ayrton Senna:
A karizmatikus, de tragikus sorsú brazil, akit sokan máig a Forma-1 történetének legnagyobb versenyzőjeként tartanak számon, többek között az első Magyar Nagydíjon is megszerezte a pole pozíciót.
3 - Forrás (M3)
Itt eredetileg egy vízfolyás miatt kellett sikánt építeni, melyet az 1989-es verseny előtt kiegyenesítettek. Jelenleg ez a pálya harmadik számú kanyarja, s ez esik legközelebb az M3-ashoz is.
4 - Nigel Mansell:
Kézenfekvő választás, mert a Hungaroring talán legrettegettebb kanyarjára hazai autós körökben már azután ráragadt a név, hogy Mansell az 1987-es nagydíj 71. körében itt vesztette el a győzelmet egy kilazuló kerékanya miatt.
5 - Mogyoród:
Ez a kanyar van legközelebb Mogyoród központjához, amint az a sikán felől készült jellegzetes fényképeken is kiválóan látszik. A Hungaroringet a külföldiek többsége budapesti pályaként emlegeti, holott valójában Mogyoródhoz tartozik.
6-7 - Rubik-S:
Trükkös, mint a Rubik-kocka, a névválasztással mégsem csupán a világhírű logikai játékot feltaláló ifjabb Rubik Ernőre, hanem a modern Forma-1 szempontjából létfontosságú aerodinamikában jeleskedő édesapjára is szeretnénk emlékezni.
8-9 - Buda/Pest:
Ez a szójáték a külföldi látogatók számára is nyilvánvalóvá teszi, hogy Magyarország fővárosa két település összeolvasztásával jött létre.
10 - Népliget
Az 1936-ban megrendezett első Magyar Nagydíj helyszíne nem maradhat ki a Hungaroring kanyarneveinek sorából.
11 - Alesi:
A Mansellhez hasonlóan ennek a kanyarnak is régóta van neve az autósport hazai folklórjában - hála Jean Alesinek, aki az 1995-ös verseny pénteki edzésnapján itt bukott látványosat a Ferrarival.
12 - Lotus:
A Forma-1 történetének talán leginnovatívabb szellemű csapata a sport változó korának áldozatául esett, de azért sem merülhet feledésbe, mert Senna révén 1986-ban az ő autójuk rajtolhatott az élről az első Magyar Nagydíjon.
13 - Hartmann László:
Az 1930-as évek kiemelkedő alakja a magyar autósportban, aki a nemzetközi porondon is megállta a helyét, s Bugattijával, majd Maseratijával számos rangos versenyen indult. Az utóbbi cégtől még köszönőlevelet is kapott a sikereiért, pedig az oktatója annak idején közölte vele, hogy soha nem lesz képes megtanulni vezetni, ezért jobban teszi, ha sofőrt fogad. Az 1938-as Tripoli GP-n szenvedett halálos balesetet, amikor Nino Farinával ütközött.
14 - Drapál János:
Az első magyar motorversenyző, aki több világbajnoki futamot is megnyert, az összesítésben pedig a 8. helyig vitte. Kilencszeres magyar bajnokként az 1970-es és 80-as években utolérhetetlen sikereket ért el, az 1985-ös pöstyéni futamon azonban végzetes balesetet szenvedett - a sors keserű játéka folytán éppúgy 37 évesen, mint Hartmann.

Azon aligha érdemes vitatkozni, hogy a nevesített kanyarok könnyebben beivódnak a köztudatba; a Forma-1 bármelyik rajongója képes percekig sorolni az olyan neveket, mint az Eau Rouge, a Parabolica vagy a Tamburello, az viszont kérdéses, hogy a 4-es számról eszébe jut-e a Hungaroring leghírhedtebb kanyarja. A mogyoródi pályán azért nincsenek nevek, mert a menedzsment kereken 20 éve bízik benne, hogy sikerül eladnia a kanyarokat. "A Hungaroring vezetésének az a véleménye, hogy a pályának ahelyett, hogy fizetne mások (például Budapest, például Mogyoród, stb.) reklámozásáért, inkább bevételre kell törekednie, a kanyarok értékesítésével!" - írták. - "Egyelőre jól megfelel a Hungaroring kanyarjainak számozás szerinti említése, de bármelyik kanyar elnevezése megfelelő ellenszolgáltatás ellenében eladó!"

A szomorú helyzet az, hogy jelenleg mindössze két F1-es helyszínen, Barcelonában és a Nürburgringen működik ez a koncepció - és ott is kérdéses sikerrel. Mivel az aszfaltcsík mellett elhelyezett hirdetéseket a nagydíj idejére általában nem a pálya, hanem a Paddy McNally-féle Allsport Management értékesíti (tudomásunk szerint így van a Hungaroringen is), a potenciális befektetők semmilyen garanciát nem kaphatnak arra, hogy az ő pénzükön elnevezett kanyarban nem a konkurencia molinója díszeleg majd. Ennek ékes példáját láthatjuk a nürburgringi Mercedes Arenában, ahol mostanság a Toyota hirdetőtáblái virítanak, Barcelonában pedig két olajipari cégnek - az Elfnek és a Repsolnak - is van kanyarja, a Spanyol Nagydíj alatt mégis csupán a Mobil 1 logói tűnnek fel a TV-ben. Arról nem beszélve, hogy a Hungaroring kihasználtsága a komoly vásárlóerőt jelentő, nagy nézőszámú televíziós közvetítések szempontjából lényegében egyetlen hétvégére korlátozódik évente. Egyébként létezik olyan pálya is, ahol a kanyarok egy részét szponzorok után, a többit hagyományos alapon nevezték el (Hockenheimban van Mobil 1 és Parabolica), az egyik lehetőség tehát nem zárja ki a másikat.

Ám ez csak az érem egyik oldala, mert nem túlzás azt állítani, hogy a Hungaroring a magyarországi pályaversenyzés szíve, ez azonban meggyőződésünk szerint felelősséggel is jár. Természetesen nem szeretnénk lebecsülni a szoborpark és a főbejáratnál álló Szisz-szobor jelentőségét, kizárólag ezekkel azonban a Hungaroring nem tud évről évre szerepelni a nemzetközi sajtóban, márpedig egy olyan pályának, amely egyéb komoly helyszín híján valószínűleg az egészségesebbnél is fontosabb szerepet tölt be a hazai autósport-életben, kötelessége ápolni a méltánytalanul elfeledett hagyományokat (általában is, de amíg részben állami tulajdonban van, mindenképpen). A világtörténelem első autós nagydíját egy magyar versenyző nyerte meg, Szisz Ferenc neve mégsem szerepel egyetlen modern hazai kislexikonban sem, sőt, tudomásunk szerint még utcát sem neveztek el róla. Ugyanez a helyzet más klasszisainkkal, például Hartmann Lászlóval és Drapál Jánossal is, de ha kanyarokat neveznénk el róluk, kétségkívül segítenénk feleleveníteni az emléküket. A Hungaroring vezetése ezt egyrészt azért nem tartja jó ötletnek, mert szerintük méltánytalan lenne kihagyni bárkit is a magyar autósport nagy alakjai közül, és nem jutna mindenkinek kanyar. Ez azonban különös érvelés: azért ne tisztelegjünk Szisz előtt, hogy ne bántsunk meg valaki mást?

Van egy másik aggodalmuk is: "Ez pedig az, hogy ha bárkinek a nevét felhasználjuk, annak használatáért fizetni kell, mégpedig egy meglehetősen komoly összeget" - írta Dávid Sándor. - "Csak a példa kedvéért: amikor a tanpályát, elkészültekor Gerhard Bergerről neveztük el, Gerhard sem a magyarok iránti, egyébként meglévő, szeretetéből fakadóan adta nekünk. A Hungaroring helyzete pedig nem teszi lehetővé, hogy erre pénzt költsön." A Hungaroringnek valójában nem kellene fizetnie a névhasználatért; az elhunytaknak nincsenek személyiségi jogaik, és a tiszteletadásnak szánt névadás nem minősülhet kegyeletsértésnek. Kétségtelen, hogy a későbbi kellemetlenségek elkerülése végett ki kellene kérni az élő hozzátartozók engedélyét - vagy legalább dokumentálni kellene az erre irányuló kísérletet -, és ők elvileg kérhetnének jogdíjat, ám a hazai gyakorlatban ez rendkívül ritka (tudjuk, mert jogi szakvéleményt kértünk a kérdésben). Bergernek azért kellett fizetni, mert a tanpálya egyértelműek kereskedelmi céllal használta fel a nevét. Lehet, hogy Ayrton Senna vagy a Lotus esetében akadályokba ütköznénk, de ez nem ok arra, hogy elvessük az egész tervet.

Éppígy alaptalan a Hungaroringnek az a félelme is, hogy ha az 5-ös kanyart a javaslatnak megfelelően Mogyoródról neveznék el, a település pénzt kérne ezért. A község lakosai 20 éve kénytelenek elviselni a rendszeres zajszennyezést, és cserébe meglepően keveset profitálnak a pálya jelenlétéből, a külföldiek mégis Budapesthez kapcsolják a Hungaroringet - Mogyoród tehát megérdemelne némi ellenszolgáltatást, hogy a neve bekerüljön a nemzetközi köztudatba. Beszéltünk a polgármesterrel, Hegedűs Józseffel, aki azt mondta, örömmel adná hozzájárulását a kanyar elnevezéséhez.

 

A kezdeményezés résztvevői:

  • Farkas Péter (A5.hu, F1 Racing)
  • Izsányi Szabolcs (Nemzeti Sport)
  • Joó Gábor (Index.hu)
  • Lamara Roland (AUTÓPIAC)
  • Simon István (Száguldó Cirkusz könyvek)
  • Wéber Gábor (F1 Racing
Dávid Sándor emellett azzal is érvelt, hogy "a Hungaroringnek tulajdonképpen nincs (már tervezésénél fogva sincs!) egyetlen olyan kanyarja sem, amely 'az égre kiáltana' elnevezésért. Olyan, mint Monzának például a Parabolica." Csakhogy valójában teljesen szubjektív, hogy az ember mit érez "égre kiáltónak", és elvégre Monzában is van pl. egy Ascari-kanyar, ami semmivel sem kézenfekvőbb választás, mint a Mansell vagy az Alesi (amelyek régóta részei a magyar autósport folklórjának).

Tökéletesen egyetértünk a levél azon mondatával, hogy "nem lehet tizenkét-tizenhárom olyan nevet találni a Hungaroring kanyarjai elnevezésére, pláne, ha fizetni kell értük, amelyet a magyar közvélemény egészében elfogadna." Ilyen lehetőség valóban nem létezik, mint ahogy semmi mással kapcsolatban sem, de ez véleményünk szerint nem ok arra, hogy ne tisztelegjünk Szisz, Hartmann vagy Senna emléke előtt. Természetesen mi sem akarjuk megkárosítani a Hungaroringet, és tiszteletben tartjuk a pálya szuverenitását; éppen ezért a javaslatunkban sem a konkrét neveket, hanem magát a szándékot érezzük lényegesnek. A névadás kétségkívül nem tükörsima ügy, ám nem is lehetetlen, amint azt az a pofonegyszerű tény bizonyítja, hogy a Forma-1 12 másik pályáján (és persze világszerte sok más helyszínen) van neve a kanyaroknak. Egy ősrégi népi bölcsesség szerint, amit ebben a formában Madách Imre ültetett át a köztudatba, "a tett halála az okoskodás"; ellenérvek mindig vannak, de itt az ideje, hogy a lassacskán a veterán pályák klubjába őszült Hungaroringen végre nevekre cseréljük a számokat.

     
Élő közvetítés

Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt   IDE  (angol kommenttel)

     
Irány a Hungaroring!!!
     

Futamok, tesztek
     
Rólunk :)
     
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Rally
     
Forma 1
     
A sport megértése
     
2006 autói
     
Csapatok hivatalos oldalai
     
Forrásaink:
     
Linkek

www.zdstudio.gportal.hutársoldalunk

www.christianklien.gportal.hu(társoldalunk)

http://jennidalhman.play.hu/http://christianklien.play.hu/

 

     
Linkek
     
Számláló
Indulás: 2005-08-03
     
Forma 1-es autók
     

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?